Maatregelen COVID-19

COVID-19. Het Coronavirus en de paardensport

BELANGRIJKE INFORMATIE clublessen en wedstrijden

Tot 20 april 2021 zijn alle wedstrijden en groepslessen geannuleerd. De rijhal is enkel open voor leden om hun pony´s en paarden binnen te berijden.

Wij verzoeken iedereen om zich aan onderstaande maatregelen te (blijven) houden.

Algemene richtlijnen:

1. Houd 1,5 meter afstand tot elkaar, tot officials én tot onze medewerkers; Als dat onmogelijk is voor een normaal verloop van de sportbeoefening (zoals begeleiding tijdens het op- en afzadelen) mag de anderhalve meter tijdelijk worden losgelaten.
  2. Bij verkoudheidsklachten, koorts, hoesten etc. (of in het gezin) blijf thuis.

Aanvullende algemene richtlijnen

1. Er vindt een gezondheidscheck plaats voor aanvang van de training of wedstrijd;
  2. Na afloop een training geldt de maximale samenkomst- en gezelschapsgrootte van twee personen voor iedereen vanaf 13 jaar
  3. Ruiters moeten de sportaccommodatie verlaten zodra zij klaar zijn met hun les, training en/of wedstrijd;
  4. Er mag geen publiek (ook geen ouders) aanwezig zijn bij paardensportactiviteiten. (Dit geldt ook voor lessen en wedstrijden); Uitzondering hierop is dat dat begeleiding aanwezig mag zijn indien dit noodzakelijk is en mits de sociale en hygiëne maatregelen aangehouden worden.
  5. Sportkantines en horeca op sportaccommodaties zijn gesloten t/m 20 april 2021
  1. Nadere toelichting:

Algemeen
Het standpunt van het kabinet is dat mensen moeten kunnen blijven sporten. Dat betekent dat de gebruikelijke trainingen en lessen door kunnen blijven gaan in de (buitenlucht) mits de anderhalve meter afstand, voor personen vanaf 13 jaar, gewaarborgd blijft. Als dat onmogelijk is voor een normaal spelverloop mag de anderhalve meter tijdelijk worden losgelaten. Op- en afzadelen hoort bij paardrijden als sportactiviteit.

Ook in de paardensportsector geldt de maximale gezelschapsgrootte van twee personen. Ook tijdens de clublessen tot 13 jaar.

Voorafgaand en na afloop van een training of les houden ruiters van 13 jaar en ouder anderhalve meter afstand tot elkaar.  Het is de bedoeling dat ruiters de accommodatie na hun training of les zo spoedig mogelijk verlaten, let hierbij op de verplichte looproute(s).

Sportkantine en horeca
Sportkantines én horeca bij verenigingen en commerciële sportaanbieders moeten tot 20 april 2022 gesloten worden. Dit geldt voor alle horeca die aan een sportgelegenheid verbonden is. *De kantine is tijdens wedstrijden alleen open voor ruiters en amazones om zich bij het secretariaat aan te melden. In de kantine zijn verplichte looproutes. Bij binnenkomst in de kantine dient iedereen een gezondheidscheck te doen en zijn gegevens achter te laten.

Clublessen
Sinds 29 september 18.00 uur mag er geen publiek meer bij trainingen en lessen zijn, alleen noodzakelijke begeleiding voor de uitoefening van de sport. Dat betekent dat ouders vanaf die datum dus ook niet meer naar trainingen en lessen van hun kinderen mogen kijken. Ouders en/of begeleiders kunnen tussendoor naar huis gaan of bijvoorbeeld in de auto wachten.

Wedstrijden
Wedstrijden en evenementen in de paardensport zijn d.d. 15 december 2020 (tijdelijk) niet toegestaan. Vanaf 29 september 18.00 uur mag daar geen publiek meer bij zijn, alleen noodzakelijke begeleiding voor de uitoefening van de sport. Per ruiter mag er maximaal één begeleider* naar een wedstrijd mee, voor noodzakelijke begeleid. *De begeleider (voorlezer) is toegestaan rond de rijbaan.

Wij verzoeken de ruiters / amazones ná de proef zo spoedig mogelijk de losrijbaan te verlaten. Na afloop van de proef wordt het protocol zo spoedig mogelijk verwerkt op het wedstrijdsecretariaat. De protocollen zijn daarna mee te nemen op de tafel in de hal van de manege (naast de deur van de kantine). Houd ook hier 1,5 meter afstand tot elkaar. Sporters moeten na de sportactiviteit de accommodatie zo snel mogelijk verlaten, een fysieke prijsuitreiking is voor de komende drie weken, dus niet mogelijk*. Zo spoedig mogelijk na de laatste ruiter / amazone in de rubriek wordt de uitslag bekend gemaakt op:

Betaling inschrijfgeld: Omdat de kantine gesloten is, graag het inschrijfgeld:

• €12,50 springen paarden
  • €8,00 springen pony’s
  • €11,00 dressuur paarden
  • €8,00 dressuur pony’s

overmaken op onze bankrekening, uiterlijk de vrijdag tot 12:00 uur voorafgaand aan het wedstrijdweekend. Ons bankrekeningnummer is: NL88 RABO 0152 0146 40 t.n.v. Ruitersportvereniging St. Lambertus. In de omschrijving vermelden: naam, datum wedstrijd en rubriek.

*Meer informatie over de prijsuitkering volgt z.s.m.

Volg de instructies van officials, ringmeester en/of manegepersoneel op! Uitgangspunt is dat we zorgen voor een veilige sportomgeving voor zowel organisatie, vrijwilligers, officials als deelnemers.

Wij hopen dat begeleiders snel weer mogen blijven om te kijken bij de clublessen en de wedstrijden/evenementen.

Alleen SAMEN krijgen wij het Corona-virus onder controle!

Heb je nog vragen? E-mail naar wedstrijden@rsv-st-lambertus.nl

Dank voor jullie begrip en medewerking en tot snel!

Bestuur RSV St. Lambertus

Bron: KNHS
*Een uitgebreide uitleg van de Corona maatregelen toegepast op de hippische sport, is te vinden op de site van de knhs: https://www.knhs.nl/nieuws/2021/corona-update-huidige-maatregelen-met-drie-weken-verlengd-paardenhouderijen-blijven-aangepast-open/
*Overzicht meest gestelde vragen: https://www.knhs.nl/nieuws/2020/corona-update-veelgestelde-vragen-nieuwe-maatregelen/