Vereniging

”De Ruitersportvereniging St. Lambertus Udenhout is opgericht in april 1934 onder de naam Landelijke Rijvereniging St. Lambertus. In 2009 heeft de vereniging haar 75 jarig bestaan gevierd.”

De RSV St. Lambertus Udenhout is een rijvereniging voor paarden en pony’s die is ontstaan uit het toenmalige boerenleven van Udenhout. Van oudsher waren de leden van de vereniging boeren, boerenzonen- en dochters. Vanaf de 70’er jaren kwam hierin verandering en werden ook meer “burgers” lid van de vereniging.

Eind jaren ’70 hebben de toenmalige verenigingen Landelijke Ruiters St. Lambertus, Pony Club St. Lambertus en de vereniging Recreatieruiters het plan opgevat om een manege te bouwen in Udenhout. Om de manege te realiseren werd door de drie genoemde verenigen een stichting opgericht genaamd de stichting Sport en Promotie evenementen Udenhout (S.P.U.). Het bestuur van deze stichting bestond uit een onafhankelijke voorzitter en secretaris/penningmeester en van iedere vereniging twee bestuursleden.

Het bestuur is in overleg gegaan met de toenmalige gemeente Udenhout en kreeg een stuk grond aan de Sportlaan te Udenhout toegewezen om een manege op te bouwen. Begin jaren ’80 werd Manege de Vierhoeven geopend.

In 2005 is zowel door de LR St. Lambertus alsmede de PC St. Lambertus de intentie uitgesproken om te komen tot één vereniging. Dit heeft ertoe geleidt dat in 2006 dat de LR St. Lambertus en PC St. Lambertus zijn samengevoegd tot RSV St. Lambertus Udenhout. Hierdoor de vereniging gaan bestaan uit een sectie paarden en een sectie pony’s. Gelijktijdig is een nieuw bestuur aangetreden.

Ook de relatie tussen RSV St. Lambertus Udenhout en de S.P.U. is gelijktijdig veranderd. De RSV St. Lambertus Udenhout is nu huurder en S.P.U. is verhuurder van de accommodatie geworden.

In 2018 telt de vereniging 95 leden, waarvan ruim 70 actieve paarden/pony-leden.