Dressuur

Binnen onze vereniging worden met name in het winterseizoen diverse (KNHS) dressuurwedstrijden georganiseerd.

Voor informatie over de wedstrijden neem contact op met: wedstrijden@rsv-st-lambertus.nl. Opgeven kan via mijnknhs.nl en via startlijsten.nl. Bij vragen en/of bijzonderheden tijdens wedstrijden  kan gemaild worden met wedstrijden@rsv-st-lambertus.nl.

Oefendressuur
Oefendressuur is ideaal voor wedstrijdruiters die eens een keer een klasse hoger willen proberen of met een jong paard ervaring op willen doen maar ook voor bijvoorbeeld recreatieruiters die eens een keer een proefje willen rijden.

De proef wordt beoordeeld door een officieel KNHS jurylid. De klasses die verreden worden zijn B t/m Z2, tevens is het mogelijk om een proef B zonder galop te rijden. Ook is het mogelijk 2 proeven te rijden. Eventueel behaalde winstpunten tellen niet mee.

De oefendressuur is toegankelijk voor zowel pony’s als paarden, met KNHS startpas en zonder KNHS startpas. Bij iedere dressuurwedstrijd is oefendressuur ook mogelijk.

Inschrijven voor oefendressuur kan via wedstrijden@rsv-st-lambertus.nl. Inschrijfgeld varieert, wordt door de organiserende vereniging bepaald.

Bij oefendressuur is het niet toegestaan een klassement op te stellen. Dit betekend dat de ruiters die oefendressuur rijden niet worden opgenomen in de einduitslag van het klassement. Om deze ruiter toch te stimuleren schenkt de vereniging een gebruiksvoorwerp. Bij een reguliere wedstrijd ontvangt één op de vier deelnemers een prijs, bij oefendressuur ontvangt één op de vier deelnemers via een loting een gebruiksvoorwerp.

Weekendkampioenschappen (pony’s en paarden)
Vanaf 2016 organiseert RSV St. Lambertus Udenhout elk jaar in januari een weekenddressuurwedstrijd voor pony’s en paarden, waarbij een weekendkampioenschap gehouden wordt (klasse B t/m ZZ-Licht).

Om deel te nemen aan het weekendkampioenschap dien je minimaal 3 proeven te starten binnen het betreffende weekend. Er kan op 3 dagen gestart worden (vrijdag, zaterdag en zondag). Van de gereden proeven tellen de 3 beste resultaten. Diegene met de beste plaatsingspunten wordt weekendkampioen. Bij een gelijke stand zullen de uitslagen in percentages doorslaggevend zijn. Per klasse is er 1 weekendkampioen. Bij minder dan 6 deelnemers in een klasse wordt het weekendkampioenschap in handicap verreden met een aansluitende klasse. Op zondagmiddag vindt de prijsuitreiking te paard plaats voor alle kampioenen. Wanneer een kampioen hierbij niet in persoon met paard aanwezig kan zijn, vervalt hiermee de prijs.

KNHS dressuur
Als vereniging organiseren wij in het winterseizoen diverse KNHS dressuurwedstrijden in de klasse B t/m Zware Tour (zie wedstrijden).

De wedstrijden worden verreden in onze grote rijhal. Bij dressuurwedstrijden liggen in de nieuwe rijhal 2 dressuurringen naast elkaar (ook voor de klasse Z) en kan er tevens nog binnen losgereden worden (voor de klasse Z 20x40m en voor de overige klasses 40x40m). Je kan dus 2 proeven voor verschillende juryleden rijden.