8 stappenplan voor wedstrijd rijden (KNHS)

Wil jij wedstrijden rijden, maar weet je nog niet hoe dit in zijn werk gaat? Dan hebben wij goed nieuws! De KNHS heeft speciaal hiervoor een 8 stappenplan opgezet.  Je kunt bij de KNHS wedstrijd rijden in de disciplines dressuur, springen, eventing, mennen, voltige, endurance, aangespannen sport, TREC en horseball. (Bron KNHS jan 2020)

(Op deze pagina wordt door ons geen informatie over FNRS wedstrijden verstrekt.)

IN 8 STAPPEN NAAR JE EERSTE WEDSTRIJD

1. Een pony of paard.
Eén van de mooie dingen van paardensport is, dat jij en je pony of paard samen een team zijn, die het resultaat neerzetten. Wij noemen dat een combinatie. Als je officiële wedstrijden gaat krijgen dan krijg je van ons een (digitale) startpas met uniek combinatienummer. Dat combinatienummer gebruiken wij om jullie resultaten en winstpunten bij te houden. Met ieder paard of iedere pony heb je een uniek combinatienummer.

2. Een startpas
Om mee te doen aan officiële KNHS-wedstrijden in de klasse B of hoger heb je een startpas nodig. Dat is een digitaal pasje met jullie combinatienummer. Om een startpas aan te vragen met je eigen paard of pony moet je lid zijn van een KNHS-vereniging.

Wedstrijden zonder startpas rijden?

• Wil je eerst proberen of wedstrijd rijden bij je past? Dan mag je zonder KNHS startpas meedoen aan BB-rubrieken en Impulsrubrieken van de KNHS. Je moet dan wel lid zijn van de KNHS. Lees punt 3 (lidmaatschap van de KNHS) even door voor alle informatie over de soorten lidmaatschappen en de kosten daarvan.
  • Ben je tussen de 6 en 13 jaar oud en lid van de KNHS? Dan kun je een gratis Bixie Stempelkaart aanvragen om mee te doen aan Bixie-wedstrijden.

3. Lidmaatschap van de KNHS
Je weet inmiddels dat je voor officiële KNHS-wedstrijden vanaf de klasse B een KNHS-lidmaatschap + KNHS-startpas nodig hebt en voor BB en Impuls alleen lid hoeft te zijn van de KNHS. Maar welke lidmaatschappen zijn er en welke heb je wanneer nodig?

Soort lidmaatschap Startpas aanvragen Impuls en BB
Via een KNHS-vereniging
Je wordt lid van een KNHS-vereniging bij jou in de buurt. De vereniging meld jou vervolgens aan als lid aan bij de KNHS. Als dat gedaan is, dan kun je een KNHS startpas aanvragen en officiële wedstrijden vanaf de klasse B rijden. Meer info over dit lidmaatschap
Ja  Ja
Via een individueel lidmaatschap
Met dit lidmaatschap mag je meedoen aan Impuls en BB, maar kun je geen KNHS-startpas aanvragen. Iedereen met een ruiterpaspoort, KNHS Menbewijs en KNHS Ruiterbewijs is automatisch individueel lid van de KNHS. Meer over dit lidmaatschap
Nee Ja

4. Controleer je papieren

Als je KNHS-wedstrijden gaat rijden, dan controleer je voor je eerste wedstrijd of je startdocumenten in orde zijn. Zo moet je paard of pony een geldig paardenpaspoort hebben en ingeënt en gechipt zijn conform het Algemeen Wedstrijdreglement. Rij je op een pony, dan is het belangrijk dat ook de meethistorie in het paspoort staat.

5. Lees de spelregels
Je weet nu wat je nodig hebt om een startpas aan te vragen en hoe je je startdocumenten controleert. Maar zoals bij alle sporten gelden er ook bij paardensport spelregels. Die spelregels heten bij ons reglementen

6. Schrijf je in voor de wedstrijd
In de KNHS wedstrijdkalender op Mijn KNHS staan alle goedgekeurde wedstrijden. Voor de meeste wedstrijden kun je je online inschrijven. Werkt een wedstrijdorganisatie nog niet met MijnKNHS, dan schrijf je je in via een inschrijfformulier. Wil je weten in welke klasse je moet beginnen? Kijk dan in het disciplinereglement van de discipline waarin je wedstrijden wilt gaan rijden. Dat staat in de inschalingstabellen. Meer informatie over het inschrijven voor wedstrijden staat hier.

7. Je wedstrijduitslagen bekijken
Na afloop van de wedstrijd stuurt de wedstrijdorganisatie de uitslagen naar de KNHS. Wanneer de KNHS de uitslagen heeft ontvangen, dan zie je ze terug in MijnKNHS.nl onder Uitslagen > Mijn Wedstrijdhistorie. Bij resultaten die nog gecontroleerd moeten worden staat de status ‘Nog niet verwerkt’. Is je resultaat door de KNHS gecontroleerd, dan staat de status op ‘Verwerkt’ en worden je winst-of verliespunten automatisch bijgewerkt.

8. Hoe werkt het met promoveren en winstpunten?
Tijdens de wedstrijd worden de resultaten en scores bijgehouden door de juryleden. Als je voldoende punten haalt, dan kun je promoveren naar een hogere klasse. Hoe dat precies werkt verschilt per discipline. In MijnKNHS.nl kun je 24 uur per dag je stand opzoeken. Weet je zeker dat je voldoende winstpunten hebt om te promoveren, maar zijn die nog niet door de KNHS gecontroleerd en verwerkt? Dan mag je je wel gewoon inschrijven voor de hogere klasse. Kijk in het disciplinereglement voor de details over de promotie- en degradatieregeling van jouw discipline.

KNHS: https://www.knhs.nl/top-sport/meedoen-aan-wedstrijden/in-8-stappen-naar-je-eerste-wedstrijd/